Spansk pask

Här i Spanien finns det som sagt var inga färgglada fjädrar i paskris och malade ägg eller paskägg...
här är allt kristet..
Man gar "folk tag" alla dagarna med kristus och jungfruar/helgon..

Torsdag: Med Jesus pa korset



Fredagen: Jesus dör


Lördag: "trista dagen", da gar dom runt med jungfrun/helgonet av det "onda" (det gör ont, inte att hon är ond) den ledsna jungfrun kanske man ska säga...?!



Söndag: Jesus ateruppstar och är levande.


Dom gar alltsa "tag" med sina kristu figurer, först med honom pa korset, sen när han är död, sorgen och sen att han är levande igen..varje dag symboliserar ju en händelse och likasa figurerna...de beror lite pa vart i landen man befinner sig och i vilken stad, men här i Segovia tex sa brukar alla kyrkor ta "döda jesus" till Catedralen och later honom vara där tills pa söndagen (eller natt sant, jag ar inte sa insatt i detta, haha)
Alla människor gar bakom denna Jesus och ber osv, jag själv förstar inte sjalva grejjen..men ända..
Igar vart allt inställt pga snön och folk stod och grät överallt, helt sjukt..jag kommer ihag förra aret da det spöregnade under pasken oxa, och folk stod och tjöt av tarar för de inte kunde ga sitt tag...de har ju iof förberett sig hela aret för just detta tag och sen att det inte blir av kan jag väl första till en viss del..men att grata sa för att "Jesus" inte kan ga ut pa gatorna..äsch, ja, alla tänker och tycker ju olika...
Jag tycker bara det är kul att se pa (fast jag inte sett natt i ar), lite fint sa där..maffigt...den finaste och största folktaget är i Malaga/Sevilla, sa om ni vill se natt sant tag nagongang ska ni aka dit ner :)
Det finns vissa ställen, byar och städer som gör som en teater och spelar upp hela grejjen..hänger upp sig pa korset (!) och sa gar folket runt omkring och "grater"..byn brevid var by, Valverde de Majano, gör san "teater", en kille hänger upp sig pa ett kors och hänger där hela natten..det är iof med rep men de finns dom som gar och slar sig blodiga pa ryggen pa riktigt och spikar fast sina händer pa riktigt, inte här i närheten dock och jag har inte sett det live och jag vill nog inte göra det heller..ser helt hemskt ut när man ser det pa nyheterna...fattar inte hur dom kan ga och sla sig blodiga sadär och spika fast sig pa riktigt...vad har det med tro att göra?!!! Man gör ju bara illa sig...jag tror inte de far battre liv utav det..men som sagt...det ar deras tro, och alla tänker vi inte likadant och det är väl tur det :)

Här kommer lite bilder fran nagra tag och kläderna dom har pa sig...sa ni kan göra er en idé...bilderna har jag hittat pa internet ;)




SemanaSanta08Autol19.jpg image by 000hayhay


Sa här blodiga slar dom sig pa Filipinerna.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0