Cataluña

Cataluña som det heter pa Spanska är det landskapet Barcelona ligger i.

I Cataluña pratar dom Catalán och inte Spanska.

Cataluña vill liksom País Vasco (Landskapet där Bilbao ligger) bli självständiga.

I skolan pluggar barnen Catalán, inte spanska eller engelska.

Om en spansk turist i Cataluña fragar nagot pa spanska svarar dom (oftast) pa Catalán.

Manga företag anlitar inte folk om dom inte pratar Catalán.

Barcelonas (fotbollsklubben) president vägrade för inte sa lange sen flyga med ett plan till Italien (för bortamatch)
eftersom personalen ombord inte pratade Catalán. (Flygbolaget var tyskt, personalen pratade Tyska, Engelska och Spanska).

Spela ALDRIG Spaniens nationalsang i Cataluña.

Jag säger inte att alla Cataláner är likadana, jag drar absolut inte alla under samma sträck. Jag vet att det finns undantag, och dom kanske till och med är majoritet. Men det är sa här det ser ut där uppe i norr. Det här är den bilden vi har. Jag tycker inte alls att det ar fel att de pratar Catalán, tvärtom, jag tycker det är fint och att det är bra att dom haller spraket levande, traditionen.... MEN jag tycker dom kan prata spanska med, dom lever faktiskt i Spanien. Jag tycker "synd" om barnen som inte kan välja, som inte lär sig spanska, som inte kan jobba utanför cataluña när de blir äldre eftersom de inte pratar spanska. Jag känner en tjej som bor i Bilbao (det som försigar i cataluña är likadant i Pais Vasco) som beklagade sig pa just det, att barnen varken lär sig spanska eller engelska i skolan. 

En väldigt känd kvinnlig kock ifran Barcelona pratade nydligen om ostar pa tv och hon sa da: "...vi har Catalanska ostar och sa har vi spanska ostar ocksa..." Men, halla! Dom catalanska ostarna är ju ocksa spanska! Det är som att "Mat Tina" (denna spanska kvinna är visserligen kändare än Tina, men anda...) skulle säga: "vi har ostar ifran bade Hälsingland, Sverige och Frankrike".

För inte sa länge sen sa hade vi folk fran norr pa Hotellet som under sin vistelse pratade "sitt sprak" med varandra vilket är helt okej, tycker jag. Med oss pratade dom med pa spanska oftast, men hej, hejda, tack etc var alltid pa Vasco. (vilket jag iof kan nu och förstar..).
Jag har även haft folk fran Barcelona har som knappt kunnat prata spanska, pa väldigt knacklig spanska har dom gjort sig förstada, och självklart skämdes de och jag tyckte sa synd om dom eftersom dom inte kunde spanska, de har aldrig fatt chansen att lära sig. Detta var ett gäng med äldre damer.

Dom "riktiga" Catalanerna aker självklart inte utanför sitt landskap, de varken vill eller behöver det.

Barcelona är en underbar turiststad for alla turister, den har allt, stränder, storstad etc etc och turisterna ser självklart inte detta och vet inte om det heller..här i Spanien är detta ett stort problem (inte turisternas ovisshet utan själva självständinghets grejjen).
Pais Vasco med ETA är väl mest känt, men Cataluña är inte sa mycket bättre dom heller ska ni veta..

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med allt detta förutom att jag tycker att det är bra pa ett sätt att dom haller i sina traditioner och sitt sprak, men det gör ocksa ont att veta att dom inte anser sig tillhöra Spanien.

Förresten, för inte alls sa länge sen sa blev besättningen av en spansk fiskebat kidnappade. Har ni hört det? I Somalien. De var kidnappade i 46 dagar tror jag det var. Denna bat kom ifran Pais Vasco. Denna bat hade INTE spansk flagga hissad (som den borde haft). Och för att göra en väldigt lang historia kort sa anklagade dom spanska politikerna för lite hjälp och begärde hjälp av de spanska befolkningen. Att Spanien skulle hjälpa dom etc etc. Innan detta hände ville dom inte ha med spanien att göra och inte efter heller. Det ironiska i det hela är att de bara är "spanska" när de sitter taskigt till...ja, ungefär sa BRA förklarar jag det pa ett kort sätt ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0