Spaniens ekonomiska problem

Det är nagra som fragat mig vad denna nya arbetsreform bestar av.

Ärligt talat har jag väntat att "La Madrileña" skulle skriva natt om det, för att sedan länka dit eftersom jag är alldeles för lat för sant här (och hon beskriver sa mycket bättre!)!
;)

Men vi ger det ett försök!

I och med ny regering sa kommer nya lagar.
Den nya regeringen har bestämt sig för att ända arbetslagarna.
Den nya lagen kan man väl säga skapar rädsla bland de arbetande människorna.
Fran och med nu kan du fa sparken för nästan ingenting, vilket saklart skapar rädsla och otrygghet.
Är du tex sjukskriven 9 dagar under ett ar kan detta vara underlag till att dom sparkar dig.
Arbetsledarna har numera rätt att sänka din lön och din "arbets kategori" utan förvarning.
Spelar ingen roll vad du skrivit pa när du börjat jobba.
Jag kan tex redan imorgon utan förvarning fa en lägre lön och en lägre tjänst helt plötsligt,
om jag inte far sparken det vill säga!

Enligt regeringen är denna lag till för att företag med ekonomiska problem ska ha lättare att anställa folk,
själv anser jag liksom manga andra människor här att det kommer bli tvärtom!
I och med att det är lättare och billigare nu än förr att avskeda folk sa kommer detta säkert leda till fler folk utan jobb och utan ekonomisk ersättning.

Om vi levde med "rädsla" innan sa är det ingenting emot nu.

Hur ska jag kunna leva om min chef sänker min lön?
Om jag klagar sa far jag säkert svaret:
"Om du inte gillar't sa vet du vart dörren finns"
Och självklart kommer det komma en människa efter mig som mer än gärna tar min plats.

Jag har även hört rykten om att mammaledigheten ska sänkas, men jag vet inte om det är sant eller ej.
Jag hoppas verkligen inte det för Spaniens blivande mammor.
Som det ser ut nu har de 4 manaders mammaledighet och inte kan det väl bli kortare än det?!

Det snackades även om att höja momsen igen, men det verkar inte bli natt av det.
Det var inte alls länge sen den höjdes, kan det vart ett och ett halvt ar sen?
Även om momsen kanske är lägre här än i Sverige sa gar det inte att jämföra da lönerna är mycket lägre här.

Jag kan inte mycket om politik och inte bryr jag mig sa värst mycket heller.
Men borde det inte vara tvärtom, att momsen sänks när det är krisläge?
Sänka momsen för att fa upp handlandet lite.
Sa som det ser ut nu kan man ju knappt göra annat än leva snalt
Om momsen sänktes kanske vi skulle köpa mer kläder, äta mer ute, resa mer..och pa sa vis har dessa människor kvar sina jobb de med.

Men som sagt var, vad vet jag....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0