Spanien vs Sverige

Dryck

Med risk att tolkas som en alkolist, ska jag idag prata om dricka!
:)
Här i Spanien, hur konstigt det än later, är alkohol drycker billigare än dom som inte innehaller alkohol.
Ölen (dom sma) är billigare än läsk, dom större brukar vara i samma prisklass som läsken och juicen.
Vinen brukar ocksa ligga i samma prisklass som läsk och juice, beroende pa vinet saklar, men ett glas husets brukar ligga runt samma pris.

Spriten i sig är inte sa dyr den heller, varken som shot eller drink.
Ofta far du bestämma själv hur mycket du vill ha, du säger bara stopp om du inte vill ha mer och om du vill ha mer kan du be dom hälla i lite till, dessutom far man en egen läskflaska!
Cocktails och drinkar med 100 ingridienser brukar dock vara svarare att fa tag i, om du inte gar till natt discotek eller cocktailbar det vill säga.
Pa en vanlig bar är det dock svart att fa en drink med mer än en spritsort+läsk.

Sist men inte minst sa far du ju aperetivos (tapas) till din dricka.
Och det gar ju alltid hem!

Mamma min som varit med ett tag nu är inte dum hon inte.
Första aret beställde hon jämt in stora, kalla, goda öl i sommarvärmen, men inte nu inte..
Hon har kommit pa ett sätt, hehe, hon beställer numera in sma öl som inte hinner bli varma, pa sa sätt dricker hon tva sma öl istället för en stor och far tva aperetivos istället för en ;)

Här far Spanien helt klart poäng!
2-1

Och!
Pa dom fa ställen du betalar inträde pa (som uteställen i Sverige), ingar det (oftast!) en drink i det priset!

Jag kommer ihag en gang när jag var hem till Sverige pa semester
Vi skulle ga ut pa kvällen. Jag, syster och kusinerna.
Jag tog med mig 500:- som jag trodde skulle räcka gott och väl
50€ i Spanien kommer man ju langt med pa en utekväll här!
Naväl, jag betalade inträde och garderob..
Efter det ville jag bjuda mitt sällskap pa shots.
Vi var fem stycken, sa jag beställde fem shot och bartendern bad om en 500 lapp!
500 kronor for fem stycken shot!
Jag var i chock och utan pengar resten utav kvällen!
Här i Spanien är det vanligt att man bjuder alla i sitt sällskap pa drickat
Nästa rond betalar nagon annan
Och shoten brukar ligga mellan 1 och (max) 3€
Jag lärde mig en läxa iaf!
:)

Jag kommer även ihag när jag var ny i Spanien
När jag var en fattig (inte för att jag är mycket rikare nu, men ända!) liten Au Pair
När jag skulle vänta pa lilla flickan som hade musik efter skolan
Jag skulle ta en läsk medans hade jag tänkt, för att fördriva tiden, men jag hade inte tillräckligt med pengar sa jag var tvungen att ta en liten öl som var billigare för att kunna dricka natt!
Kommer ihag att jag vart sa chockad att alkoholdrycker var billigare än läsk och juice!
;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0