Spansk Jul

Jag fick fragan vad jag tycker om Spansk jul av Annika för ett tag sen och jag har fortfarande inte svarat pa fragan, för vad tycker jag om spansk jul egentligen?!
 
Jag flyttade till Spanien den 7e Januari 2004,
den julen, 2004, firade jag i Sverige, resten har jag firat i Spanien
Det blir alltsa 7 jular och jag borde alltsa veta vad jag tycker om det vid det här laget tycker jag.
 
Min första jul här, 2005, vaknade jag pa morgonen och stortjöt, det var hemskt!
Hemskt att veta vad som hände sa langt borta i varje sekund
Vi haller ju sa hart pa traditioner i Sverige och jag visste (pa ett ungefär) när familjen at tomtegröt till frukost
När alla satt bankade framför Kalle Anka
När julbordet intogs
När presenterna öppnades m.m
Men framförallt att det var tillsammans allihopa!

Jag jobbade den julaftonen fram till lunch, pa en bar pa den tiden.
Och det var da jag upptäckte hur fantastiska spanjorerna verkligen är,
 jag blev inbjuden utav flera av vara stamgäster att fira jul med dom om jag inte hade nan att fira med!
Jag firade jul med M och hans familj det aret, det var inte alls kul, för han förstod mig inte alls och jag tyckte ingenting var kul. När mamma ringde pa kvällen bröt jag ihop totalt.
Det roligaste pa den dagen hade varit under jobbtiden da det vart mer fest och firande än jobb
 
Här i Spanien firar man inte alls som i Sverige
(som jag berättat nagra ganger)
Det som är en "helig familjedag" i Sverige är här en fest dag
Folk gar ut och gar sina barrundor med vännor och familj pa förmiddagen och det finns charangas.
Pa kvällen äter de middag med sina familjer hemma
(oftast kommer männen och ungdomarna lite berusade hem efter en hel dag ute medans kvinnorna förberett maten)
Det är inte typsikt julmat utan alla familjer äter vad de vill, inte som i Sverige att alla familjer äter samma sak.
Visserligen äter de lite "finare" mat, skaldjur och sant, kanske spädgris eller lammstek till varmrätt.
Mycket mat brukar det bli, och gott!
Efter middagen gar mat ut pa discotek, de som vill saklart.
 
Pa juldagen äter hela familjen (släkten) lunch tillsammans och present utdelningen är den 6e Januari.
 
De första aret var som sagt var hemskt, sen har det blivit bättre med tiden, dels för jag knappt har jobbat pa julafton sen dess men framförallt sa är det för att jag firat alla andra jular med D och hans familj!
 
Sa, vad tycker jag om Spansk jul?!
Jag tycker om den, jag har lärt mig tycka om den och har blivt en del av den, för mig är det numera som en julafton ser ut..självklart saknar jag den svenska julafton och vill inget helldre än att fira jul i Sverige!
Men som sa manga andra saker i Spanien sa har den spanska julen blivit "vardag" för mig, det har blivit en vanlig sak, inget att tänka över..
MEN
Jag far faktiskt inga jul känslor i Spanien, inte sa att jag känner att Oh nu är det julafton, det är typ som aha nu är den här dagen här igen..sa pa sa sätt saknar jag Sverige och julen i Sverige, att fa riktiga julkänslor...
I Sverige är det ju sa mycket mer runt omkring som sakta bygger upp ens julkänslor
Advent, Lucia, julbord etc etc
 
Pappa och Carin var ju ner ett ar och firade bade jul och nyar här och jag tror dom tyckte lite som jag,
skoj, annorlunda och trevligt men inga julkänslor.
Det var super kul att fa visa dom vilken skillnad det är och visa dom den spanska julen,
jag skulle sa gärna vilja att D fick uppleva den svenska julen ocksa, kanske skulle han dö av tristess...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Jag får inte heller några julkänslor här. Den spanska julen är som en högtid vilken som helst. I Sverige är julen så speciell. För mig är spansk jul inte jul, även om den är trevlig. Att vara i Spanien under julen är som att förlora en jul, tycker jag. Men trettondagen är förstås roligare här än i Sverige!

2012-08-02 @ 03:36:22
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0