Cocido Madrileño

Ah sa mätt jag är!!
 
Nu ska jag berätta för er där hemma i Sverige vad Cocido Madrileño egentligen är och hur den äts!
 
Först kokar man alla ingredienser tillsammans
(vi använder tryckkokare):
Olika typer av kött (gris, kalv, höna, chorizo, blodkorv, etc),
Grisfett (ni vet det där vita pa bacon, fast centimeter tjockt, bara vitt...fett!),
kikärtor, potatis, morötter, purjolök, rova, selleri..ja, nästan vad du vill egentligen..
 
När det är gjort separerar man ingredienserna och silar buljongen, man tillsätter en sorts nudlar och kokar upp.
 
I en stekpanna steker man strimlad kal med nan sorts paprikapulver, typ kajennpeppar (finns bade stark och söt), vinäger, vitlök och salt saklart.
 
Det finns de som gör relleno ocksa, det gör inte vi hemma men svärmor brukar dock göra det.
Det är gammalt bröd i ägg ungefär som man friterar.
Det där lät ju inte alls speciellt gott, haha!
Man gör en sortsäggröra där man maler ner bröd och sen gör man som kroketter av dom som man friterar.
 
Hur serveras detta da?
 
Först äter man soppan (buljongen) med "nudlarna"
 
Det finns dom som äter kikärtorna som andra tallrik och kötter med grönsakerna som tredje
Men det finns även dom som serverar kikärtorna, grönsakerna och köttet samtidigt.
 
Jag äter (oftast) inte köttet som görs i denna rätt sa jag äter allt annat tillsammans
Jag äter soppan med "nudlarna", kikärtorna, potatisen och morötterna, allt pa samma gang.
Kalen äter jag dock vid sidan om.

Storkoket (disk och soppor!)
Soppan
Kalen
Grönsakerna
Kikärtorna 
(det finns som sma pasar man kan koka ärtorna i sa dom inte blandas med resten av "grytan" men vi använder varken det eller silar var mat eftersom det inte behöver vara "fint" för oss tva här hemma, det är därför ni ser potatis och köttbitar mellan ärtorna!)
Köttet
(ser ni det äckliga vita fettet? Det som D älskar..och manga andra spanjorer)
 
Sa här serverar jag till mig själv
 
 
Lite smatt om Cocido Madrileño och nagra bilder pa det
:)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0