Maten i Zamora

Onsdag lunch ville D saklart prova pa Arroz a la Zamorana
Nästan alla restauranter i Zamora serverar det här riset men oftast maste man vara minst tva pers för att fa beställa, att dela pa.
Jag var inte alls sugen pa detta ris de de bla innehaller grisfötter..men vi hittade en restaurant som hade det här riset som förätt i dagens meny, perfekt! D fick sitt älskade ris och jag höll mig till räkor och kyckling, betydligt mycket säkrare.
 
 
Vi hade hört bra om El rincón de Antonio sa vi stack dit och drack nagra glas vin och at nagra pinchos pa onsdags kvällen.
 
Det vi provade pa:
Jilda (Gilda) - Jalapeño, oliver, saltgurka.
Lata de Boquerón marinado, queso zamorano, avellana frita - Anjovis, Ost fran Zamora och friterad hasselnöt
Crema de tomate, pan lechuguino, Gamba de Huelva - Tomatkräm med räka fran Huelva
Taquitos de Bacalao, piñones fritos y pimientos dulce - Torsk med rostade pinjenötter och söt paprika
Salmón, verduras escabechadas y mango - Lax, grönsaker i ättikslag och mango
Solomillo ibérico con encurtidos - Iberisk ytterfilé med ättiksgurka
Queso Zamorano de Oveja - Farost fran Zamora
Benderilla Manuela - Ganska lik Jilda fast den här kom med olika saser, mussla, vaktel och anjovis
 
Detta skjölde vi saklart ner med vin fran Toro
och jag maste säga att jag blev glatt överraskad av vinet, har alltid haft svart för vin fran Toro, men dessa var helt okej!
 
Efter allt vin och pinchos sa var vi inte sa värst hungriga.
Vi stannade till pa en annan bar (som jag inte kommer ihag namnet pa) där D at kotunga och jag nagra köttbullar innan vi akte tillbaka till hotellet och sov.
Innan vi akte hem pa torsdagen tog vi nagra pinchos pa Los Caprichos de Meneses
 
Där blev det:
Blinis con foie - Blinier med foie
Trigueros en tempura - Gröna sparris i tempura med smällt ost fran Zamora
Chupa chups de foie - Foie "klubba"
Tosta de bacalao- Torsk 
Tosta Mousse de boletus - Karl Johan mousse 
Tosta Mousse de queso de cabra - Getost mousse
Cucurucho - Kyckling panerad med flingor, honung och natt mer...
Española - Spansk omelett pa deras vis
 
Jag blev besviken pa bade Foieklubban och getost moussen
Men blev därmot glatt överraskad av Karl Johan moussen och den "spanska omeletten", tror inte den hade na ägg i sig..men den var suuuuper god! Alldeles krämig!
D vart jätte förtjust i den gröna sparrisen som han beställde in tva ganger..
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0