Rioja vs Ribera del Duero

Hemma hos oss dricks det mycket vin, inte sa att vi ar alkolister
(hemma i Sverige kanske vi skulle anses som det), men nagra flaskor vin gar det at per vecka iaf..
Oftast sa blir det "vanliga" lite billigare vin i veckorna och sen kanske nagon finare pa helgen.

Jag har alltid tyckt battre om Rioja och knappt kunnat dricka Ribera del Duero innan.
Men eftersom jag numera bor i Ribera del Duero regionen sa har jag lärt mig tycka om det,
det har varit svart manga ganger att kunna fa ett glas Rioja ute da huset röda ofta är en Ribera.

Nagra av mina Ribera favoriter är:

 

  • Viña Mayor Roble flaskan är ett typiskt sant "billigt" vin som vi kan dricka mitt i veckan. Crianzan och  reservan pa helgen.
  • Pago de Carraovejas Vi har ju turen att ha ägaren till den har vingarden här i Segovia och pa hans restaurant sa serveras ju saklart hans vin som husets röda. Han säljer även flaskor till kunderna direkt ifran restauranten.
  • Arzuaga Det här vinet kände jag inte till förens vi var till deras vingard förra aret med Mamma och Hakan. Vi var där i borjan av Oktober och fick vara med och se nar dom plockade in druverna och gjorde vinet. Supergott tycker jag det här vinet är. Och även om jag inte kan mycket om vin sa tycker jag deras Crianza 2007 ar godare an Crianzan 2008 och reservan ska vi inte ens prata om! ;D


Kommer ni ihag vinladan vi köpte, att jag skulle aterkomma med smakupplevelserna?
Alla 12 flaskor ar uppdruckna och alla var goda!
Eftersom jag inte ar nagon vinexpert och inte kan idendifikera vinerna med mer an att det ar gott sa kommer här en recention som jag hittat pa en blogg (langst ner pa sidan) jag följt..det är iof ifran en Reserva 2004 och det vi drack var en Crianza fran 2007...men ända :)


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0