Mitt kära Spanien

Gud vad fort tiden gar!
Jag har nu hunnit bo i Spanien i hela atta ar!
Den 7e Januari 2004 landade jag ensam pa Barajas for forsta gangen i mitt liv, med en resvaska i handen och inte ett enda spanskt ord i mitt ordforrad!

Meningen var att jag skulle stanna 6 manader, som sedan blev 6 mander till..manader blev till ar och nu sitter jag har med huslan, bilan och en massa andra vuxenpoang 8 ar senare.

Har hunnit bo i Collado Villalba, Guadarrama och nu i Segovia.

Det ar som sagt var mycket som hant under dom har aren och jag har forhoppningsvis mer saker att uppleva har.

Jag satt och tankte efter har om dagen pa allt som hant..sant som nu tillhor vardagen och inte alls ar sa konstigt men som da var det knappaste jag varit med om..har kommer nagra minnen, en del "knappa" andra vanliga :)

·         • Nar jag for forsta gangen akte in till Madrid centrum (sol). Alicia och Oscar tog med mig till El Corte    
Inglés forsta lordagen efter "Reyes", det var rea. Det var det varsta jag varit med om. For det forsta 
hade jag ALDRIG varit pa ett sant stort kopcentrum! Jag chockades av att det fanns sa manga vananigar
och sa mycket folk. Men det var samtidigt en "haftig" upplevelse. Men att aka in till Madrid en lordag ar 
natt jag inte gor om, och speciellt inte nar det ar rea.

·         • Nar Alicia och Oscar tog med mig till Riaza for forsta gangen for att ata lammstek. Aven om jag numera
ater mycket battre och framforallt fler saker sa at jag knappt kott (eller inget som kom fran vattnet 
heller for den delen) da, bara renskuren filé typ. Sa nar lammsteken kom in pa bordet, HEL, med alla
fyra benen ratt upp i luften sa vart jag mindre chockad. Sen vart det ju inte en mindre chock utav att
ALLA runt bordet at med sin gaffel direkt ur salladsskalen och inte la upp pa sin egen tallrik! Jag kommer
ihag att jag var sa chockad efterat att jag ringde upp mamma direkt for att beratta vad och
framforallt hur vi atit! :)


Sanna har matminnen har jag massvis av, men det har var det forsta och det jag starkast kommer ihag.
Nu ar jag tacksam for all "acklig" mat jag fatt smaka for jag numera ater mycket mer saker. Som D sa
en gang, han angrade nastan att jag "lart mig" ata skaldjur for nu blir det ju dyrare for hansdel ;)


·         • Att dom rokte inne pa "saluhallarna", att det lag doda bebis grisar i skyltfonstrerna, att dom rokte pa
tagen, att allt var sa billigt, att man kunde dricka ol mitt pa dagen mitt i veckan utan att nan kolla snett
pa en, att man fick mat (tapas) gratis till drickan, att alkoholen var billigare an lask..och sa mycket 
mycket mer....


Det ar sa mycket som blivit "vardag" nu att jag inte kommer ihag halften av alla "konstigheter", allt bra och daligt och som trots allt gor att jag fortfarande alskar spanien! Som gor att jag vill fortsatta uppleva och utforska detta land. Det har blivit mycket skratt och grat och mer kommer det bli (jag har ju trots allt 20 ar kvar pa huslanet!).


- Var in pa resedagboken precis och laste igenom gamla inlagg vilket gjorde att jag helt tappade traden har....sa..jag slutar nog den har berattelsen har...men forst vill jag saga att Spanjorerna ar nog dom mest oppenhjartligaste (sager man verkligen sa?!) manniskorna jag kant och kanner. Sa manga manniskor som oppnat sina famnar for mig och bjudit in mig i sina liv och hem utan att kanna mig. Sa manga extra familjer som jag har har i Spanien, sa manga som far mig att kanna mig omtyckt och valkommen! Som inte bara slappt in mig i sina famnar utan hela min familj..mannsikor som gjort det lite enklare for mamma (tex) att lamna mig har (och inte tagit med mig hem igen) nar hon akt hem igen efter sina besok..:)


José Luis
, Juan Miguel, jag och Javi. Feb-04

Min forsta Cochinillo i Segovia med Alicia och Oscar. Okt- 04

I Mijas (Malaga) med Oscar och Aroa. Jan-05

Med Luis och Javi pa jobbet i Guadarrama. Juni-06

Hakan
, Mamma, Amanda, Ewa, Dani. Mamma och Hakans forsta "fiesta". Okt -06
Dani
, Amanda, Jag, Ewa, Hakan och Luis pa Reciclaje, Guadarrama, Okt- 06


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0