Comunión

Idag har vi haft arets första Comunión pa hotellet.
Idag var det dock bara tva stycken och imorrn har vi tre.
Värst är nästa helg och helgen efter den da det är mellan 200 och 400 pers som kommer
Just därför är ingen ledig "sin" helg i Maj (vanligtvis är vi alla lediga en hel helg (fre, lör, sön) var i manaden)

Nå, vad är da comunión?

Jag som inte är den bästa pa att förklara saker ska ge det ett försök..

Barnen är nio ar gammla (oftast!) när dom tar kommunionen
Det är första gangen barnen biktar sig och därefter tar de sin första nattvard.
Aret innan de tar kommunionen gar de i kyrkan och studerar katekes

Kommunionen "firas" i Maj manad, natt ar firas det även i början pa Juni, beroende pa kalendern och när
Corpus Christi
innfinner sig (torsdagen efter Heliga Trefaldighets dag).
Det är alltid lördagar eller söndagar
Och när den här dagen väl kommer, sa firas det stort!
Flickorna har fina vita klänningar pa sig och pojkarna har oftast sjömansdräckt eller kostym pa sig
Dom far presenter och dom bjuder hela familjen/släkten/vänner pa lunch och fest
Det är ingen billig historia och det kan ga pa mellan 900€-2.600€ (och uppat saklart!)
Allt beror pa vad du anlitar, men bara barnens kläder gar pa hur mycket som helst..frisör, fotograf, om du vill ha video...restauranten, presenter etc etc

Det är liiiiite, men bara lite likt var komfirmation..syftet lixom..

När Corpus Christi infinner sig gar alla barn som gjort kommunionen i ar en parad i stan..i samma kläder som själva kommunionen.







Bilderna är tagna ifran www.eladelantado.com




Mamma
ÄLSKAR El Escorial och vill aka dit varje gang hon kommer
Hon tycker det är en fin och mysig by
Hon tror ocksa att hon tycker mycket om den just därfor hennes första intryck av byn var när det var
Corpus Christi
och det var fullt med söta sma finklädda barn överallt
;)



Hoppas ni fatt en liten bättre inblick iaf
Annars far ni helt enkelt googla
;)




Kommentarer
Postat av: Annika

Det här tycker jag en massa saker om, och ändå har jag aldrig varit på någon comunión. Jag hoppas få gå på min första snart, J har ett kusinbarn med åldern inne.

2012-05-05 @ 18:54:17
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Jag har heller aldrig varit pa nagon som gäst, bara jobbat..



Berätta vad du tycker! Jag tycker det hela är liiite överdrivet, även om jag tycker det är fint ;)

Men sen är ju inte jag heller speciellt kristen..tycker typ samma sak som jag tycker om semana santa...

2012-05-05 @ 23:16:58
URL: http://tosenborell.blogg.se/
Postat av: Annika

Kort: Jag tycker också att det är överdrivet. Skulle känna större respekt för det hela om det handlade om religion, klart att man då ska fira första bikten och nattvarden, men jag tror att det i få fall handlar om religion. Snarare tradition. Och göra som alla andra (åtminsone här borta) Dessutom tycker jag att ungarna är alldeles för små. Att de själva vill göra comunionen är för att kompisarna gör det och för alla presenter. De ger tusan i den verkliga anledningen. Folk lägger otroliga summor på den här festen, skuldsätter sig! Heltokigt tycker jag.

Ja, nu har Annika tyckt till :)

2012-05-06 @ 23:35:03
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Amen!



Kunde inte sagt det bättre själv Annika.

2012-05-07 @ 21:58:35
URL: http://tosenborell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0