Stelkrampspruta

..har jag fatt idag!

Klev pa en spik idag pa jobbet, rakt igenom skon och in i foten!
Akte till doktorn och fick lite skäll för att jag inte var ansvarlig för min vaccering.
Jag kommer inte ihag sist jag tog sprutan, men engligt herr doktorn sa borde jag fatt den när jag var 14,
och sen tagit den när jag var 24 igen
100% säker att jag inte tog den när jag var 24!
Jag fick en idag, och armen värker faktiskt lite, mycket mer än foten, den är ok!
Jag ska ta en till om en manad och den tredje om ett ar, sen är jag imun för resten utav mitt liv!

Jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar i Sverige, eftersom jag aldrig blivit skadad pa jobbet där
Här har jag ju min husläkare som jag vanligtvis gar till om det är natt
Men om olyckan händer pa jobbet under arbetstid sa maste man ga till en privat klinik, jobbets husläkare typ..
Vet inte hur jag ska förklara det...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen...blir bara sämre och sämre pa att förklara spanska saker pa svenska :s
Sa här star det pa wikipedia iaf..om ni förstar natt av den (MYCKET) enkla översättningen.
Jag kanske borde ta hjälpa av den här tjejen med översättningarna
;)






”Mutua” arbetsolyckor och arbetssjukdomar är företagarföreningar, ideella, som finns i Spanien, som bildas med det primära syftet att samarbeta i förvaltningen för social trygghet, särskilt i förvaltningen av oförutsedda olyckor och sjukdomar AT och EP) och förvaltningen av det ekonomiska utbytet av tillfällig arbetsoförmåga (TD) som härrör från vanliga oförutsedda utgifter.

Ömsesidiga finansieras genom avgifter Olyckor och yrkessjukdomar, vilket höjer dem till allmänna statskassan för social trygghet och är ensamt ansvarigt företag och en del av avgiften för gemensamma oförutsedda får de som kontraproduktivt nytta förvaltningen av ekonomiska fördelar som härrör från sjukbidrag och beredskap.

Anses ömsesidig olycksfall och yrkessjukdom sociala organisationer Security vederbörligt tillstånd från ministeriet för arbetsmarknadsfrågor och sociala frågor med detta namn är etablerade, icke-vinstdrivande och under förutsättning att regler som fastställts av entreprenörer ta ett gemensamt ansvar för detta ändamål och det främsta syftet att samarbeta i förvaltningen för social trygghet, utan att det påverkar uppnåendet av övriga förmåner, tjänster och aktiviteter som juridiskt tillskrivs”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0