Vinprovning

Halv atta gick första vinprovningen av stapeln.
Först ut var tva röda Ribera del Duero fran vingarden Vizcarra som vi provade pa restauranten "El Cordero"
 
Vingardens ägare var där och pratade om hans gard och viner
 
Sen var det dax för själva vinprovningen
Doft, färg, smak osv
 
Ägaren till denna vingard tycker tydligen inte om att klassificera vinerna
(Roble, Crianza, Reserva, Gran Reserva)
Utan kallar det rätt och slätt vin
Fast han sa faktiskt att det den vita flaskan var som ett Roble vin och det svarta som ett Crianza vin
 
Efter själva vinprovningen fick vi ett glas av den vita flaskan att njuta av, lite ost och chorizo till det och ett komiker uppträdande av Ramón Guamá
 
 
Därefter gick vi och at lite tapas till middag innan det var dags för nästa vinprovning halv elva pa restauranten
La Floresta
 
Där provade vi ytterligare tva viner, denna gang vita Rueda fran vingarden Ossian
Där var det samma sak, först prat om vinerna och garden, sen provade vi tva viner och avnjöt ett med tilltugg och sag pa uppträdande av Richard Salamanca
 
Därifran har jag bara den här daliga bilden, resten rakade jag radera, otroligt klumpigt gjort!
(Sa jag inte att jag var klumpig?!) 
Och den här pa D
 
Sa, jag har snott ett par bilder fran deras hemsida sa ni kan fa se vilka vin vi drack iaf
 
d
Fast jag tror faktiskt att vi provade Ossian 2010..jag tycker mig kunna läsa det pa mitt suddiga fula kort
 
Naväl, även om jag inte känner om det luktar björnbär, anis eller jasmin eller känner smaken av franskt eller engelskt trä sa tycker jag det är kul att ga pa vinprovning.
Ett "annorlunda" nöje.
Vi har ju varit pa nagra stycken nu och jag är som sagt var och kommer inte bli heller nagon speciallist
Men varje gang lär jag mig nagot nytt och tycker det är kul att höra om hur det funkar
 
Det är ju inte värsting viner man far prova pa här, snarare vin fran mindre vingardar som inte är sa kända..och framförallt är det ju vin fran Castilla och León.
Men det betyder ju heller inte att det är daliga eller äckliga viner
Men en del är ju bättre än andra, sa är det
 
Jag kommer ihag förra aret när vi smakade ett vin med vindruvan Prieto Picudo fran León
USCH, det är en druva jag inte tycker om!
 
Men som sagt, som ett lite annorluna lördagsnöje är det ju perfekt!
4€ per person kostar varje vinprovning och da ingar ju själva provningen av tva viner och sedan ytterligare ett glas. Tilltugg och uppträdande ingar ocksa och sen far du ta med dig ditt vinglas hem!
Ganska billigt egentligen da du nog far räkna med 2€ per glas vin ute iaf.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0