Spanska mått

Jag har alltid tyckt att det är svart att följa recept här i Spanien för de har nämligen inga standard matt...
inte som dom använder iaf..här pratar dom ofta om en nypa, en sked, ett glas eller en handfull...och mitt glas eller min nypa är ju aldrig samma som Ds tex...I sverige använder vi nästan alla samma matt...dessa:
Det finns saklart dessa matt i Spanien ocksa, men det är inte speciellt vanligt att man använder dom och om man pratar om en matsked eller tesked sa är det ofta en SKED och inte dessa matt man använder...det händer som sagt var samma sak där, min tesked är inte av samma storlek som grannens tesked..
 
Jag är tydligen inte ensam om att tycka att detta är lite krangligt..
Min granne Rubén fick ett recept pa hummus skickat till sig där det stod att han skulle ha i en kaffesked med kummin...bara det att pa spanska säger man inte kaffesked utan "sked med kaffe"...vilket leder till förvirring ibland...han hade saklart i en sked med kaffe i receptet!
 
Han berättade den här historien för ett tag sen under en middag och alla skrattade vi tills vi grät!
För faktiskt förstar till och med jag vad en kaffesked betyder..och att det inte ska vara kaffe i hummas saklart
;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0