"Tarm mat"

Jag fick en komentar av Annika under inlägget "Cochinillo" att hon tycker det är bra att man äter alla delar pa djuret här i Spanien när man ända dödat det..
 
Jag haller med henne och även om jag inte äter dessa "delikatesser" sa är dom vanliga i Spanien och Ds favoritmat är  just Casquerías (slaktbiprodukter engligt google translate ;)
 
En liten del av det han (och manga andra Spanjorer) älskar:
Sesos (hjärna)
Callos (komage)
Oreja (öron)
Higado (lever)
Mollejas (lammbräss)
Corazón (hjärta)
Pulmón (lunga)
Riñoncitos (njure)
Morro/Careta (nos/mask..det är näsan och kinderna..typ...)
Manitas (händer)
Lengua (tunga)
Criadillas (testiklar)
Sangre (blod)
 
Av alla dessa saker äter jag bara Mollejas..jag har provat Sesos de Cochinillo en gang, utan att veta vad det var..och det gör jag inte om! :)
D far gärna äta vad han vill, men när han at huvuderna här om dagen sa gick jag och satte mig i soffan när han började gräva runt inne i huvudet...
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Hahahaha! Grävde runt i huvudet!?!
En av mina favoriträtter är griskind, som låter lite äckligt när man säger det på sveska. Ändå är det ingen inälva eller annat konstigt.
Har du sett tillagade testiklar? Det har inte jag, men jag är nyfiken på vad som händer med testiklar om man kokar dem/steker dem och hur de ser ut råa om man skär rätt igenom. Mänskliga förstås. Kommer nog att göra ett experiment framöver (på gristestiklar), men jag lägger nog inte ut det på bloggen. Moster läser den...

Svar: Haha, ja, jag satt kvar medans han at öronen och "halsen" men sen dela han huvudet i tva delar och började "gräva" mellan benen :)
Jag har sett raa och tillagade testiklar pa tv men aldrig i verkligheten, om ditt experiment blir av sa berätta gärna! :)
Ulrika

2012-09-11 @ 01:21:19
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Pernilla Chis

Hehe, deär lustiga med det där spanjorerna.
Oreja har inte ajg provat, men min man. Hm...konsistensen verklar märklig.

Svar: Vad tyckte mannen din om öronen? Min spanjorer äter dom friterade, i "gryta" etc..jag har inte smakat och har ingen lust med det heller..Det är ju typ bara brosk och det är inget som känns speciellt lockande för min del ;)
Ulrika

2012-09-11 @ 11:16:32
URL: http://enfrusdagaribrasilien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0