Chicharrones

Som ni redan vet, för jag har sagt det manga ganger, sa finns det manga spanska ord som betyder samma sak och det finns ocksa saker som har hundra olika namn.
 
Skillnaden mellan Chicharrones, Torreznos och Corteza?
 
Torreznos: Friterat fläsk (fett) och skinn (hud), lite kött med..ofta finns det harstran kvar pa dessa.
Det är som bacon, typ.
Corteza: Friterat skinn, utan fläsk..ofta säljs dom pa pase, som chips ungefär.
Chicharrones: Fläsk och kött, utan skinn.
 
Jag äter Torreznos om det finns mycket kött och dom är väl friterade, sa man inte känner det där mjuka fettet, det maste vara hart!
Ibland kan jag äta Corteza med, men jag tycker mest det smakar plast.
Chicharrones har jag aldrig provat pa, men är faktiskt inte speciellt sugen heller.
 
Det här är iaf skillnaden där jag bor!
Men pa manga ställen, framförallt i Andalusien och Sydamerika sa kallar dom vara Torreznos för Chicharrones.
 
Det är inte ofta man ser Chicharrones ute pa barer längre.
D älskar Chicharrones, hans farmor brukade göra en sarts paj med sanna när dom var sma.
De finns saklart att köpa i mataffären och kötthandlarn med.
Häromdagen var vi pa en bar och han fick sanna som aperetivo, han var världens lyckligaste!
Men igar kom han hem med tva styckan sanna här som han hade fatt av han som säljer dom till baren, han var saklart ännu lyckligare och jag passade pa att knäppa kort at er!
 
Chicharrones
Torreznos
(Dom här äter jag inte, dom är alldeles för flottiga och mjuka)
Längst bort Cortezas, mitten Tortilla och längst hit Torreznos.
(Men dom här äter jag!)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: La Madrileña

Jisses, du är verkligen mer integrerad i Spanien än jag ifall du lyckas äta det där!!! ;-)

Svar: Haha! Äter bara torreznos som sagt var och det maste vara riktigt friterade annars gar det inte! Jag lärde mig äta de för ca ett ar sen, sa det tog tid!
Ulrika

2013-01-19 @ 12:30:18
URL: http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0