Spanien vs Sverige

 
(Tasas de ) Matrícula
 
Jag hittar inget passande ord pa svenska sa jag ska FÖRSÖKA förklara vad detta är.
 
Enligt mig en helt absurt "skatt"
 
(Detta ord, som sa manga andra spanska ord, betyder flera saker och beroende pa vilket sammanhang man pratar om det..men jag pratar nu om skatten, pengarna som man betalar..inte gratisregisterna..)
 
Det är en engangssumma man betalar för att skriva in sig pa vissa ställen sasom skola eller gym.
 
Jag vet fortfarande inte varför man gör detta eller för vad det ska vara bra, jag förstar inte alls..och som jag sagt innan..absurt enligt mig.
 
Jag betalade matrícula när jag skrev in mig i körskolan..som en registreringssumma ungefär....
 
Jag betalade det pa gymmet med..en engangssumma bara för att (enligt mig...)..sen betalar man sin manadskostnad/arskostnad oavsett..nu gick jag ur gymmet i varas ju och om jag skulle vilja bli meddlem igen sa behöver jag betala den där summan igen..det är som en medlemsavgift kanske man kan säga?
 
Ibland finns det erbjudanden, som nu under September manad tex, om du skirver in dig pa gymmet nu behöver du inte betala matrícula.
 
Jag skulle kanske förklara det som en typ av skatt/meddlemsavgift..
 
Pa gymmet och körskolan i mitt fall betalades det bara en gang..
I skolor och universitet betalas detta varje ar innan kursstart.
 
Kanske kan nagon av er kloka spanjenbor beskriva bättre!
:)
 
Jag vill hur som helst ge poäng till Sverige här, helt klart!
 
Kanske finnd detta i Sverige med? Bara det att jag glömt bort det..eller inte fattat?
Jag har dock inget minne utav det...
 
 
2-3

Kommentarer
Postat av: Carina

I Finland betalar man också medlemsavgift på gymet. Antar att gymet på detta sätt ser till att folk inte lämnar dem för att sen när de vill komma tillbaka igen, t.e.x. på sommaren. Man tänker sig för innan, så inte man måste betala avgiften igen. Själv betalade jag 90€ i matricula på mitt gym i Madrid...

Svar: Manga här där jag bor gar ända ur gymmet under sommaren och väljer att betala matricula igen eftersom dom ända tjänar pa det da dom slipper manadskostnaderna dom manaderna dom inte gar..en del "medlemsavfigter" kan jag första mig pa bättre än andra, sa som du säger..men du betalar ju ända manadsavgift ocksa (även om du inte gar)!
Men matricula för simskola, körskola etc...
Det jag menar är att du ända betalar manadsavigfter sen (+ extra utgifter), du far lixom inget för att betala matricula..

Kanske betalar man i Sverige med, sa som i Finland..jag har ingen aning..kommer som sagt var inte ihag :)
Ulrika

2013-09-23 @ 10:58:18
Postat av: Casa Annika

Ja, den kan vara irriterande, den där avgiften... Men då ksa jag berätta om en ännu mer irriterande avgift. I Bolivia betalar man Uso de terminal, alltså en liten biljett för att man är på terminalen ungefär. Först köper man sin bussbljett, sedan Uso de terminal-biljetten på ett annat ställe, och det kontrolleras alltid att man har en sådan. Den kostar inte mycket och man vänjer sig, men att det är samma sak på flygplatsen, fast 100 gånger dyrare, det känns absurt.

Svar: Oj, det var värre..da ska jag inte klaga, hehe!
Numera pa Madrid flygplats maste du betala "inträde" om du vill komma in fran tunnelbanan...(har vagt minne om att det är samma sak pa Arlanda?!) men jag hoppas att det dar med Uso de terminal inte kommer hit sa smaningom ;)
Ulrika

2013-09-23 @ 12:25:13
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Karro

Hej från Grekland!! Vi har nog också någon typ av detta, inskrivningsavgift, skulle jag kalla det. När jag skrev in sonen på dagis för rätt många år sedan, fick jag direkt betala eggrafi, inskrivning, och sen månadsbetalning. Ville jag "ta ut honom" en månad för jag visste att vi skulle resa till sverige fick jag göra ny eggrafi och betala inskrivning igen när vi kom tillbaka. Mycket dyrare alltså betalade jag för den månad då vi var i sverige. Ja du dessa medelhavsländer!!

Svar: Hej och välkommen! Kul att du hittade hit!Interessant att höra att det finns i mer länder. Tycker fortfarande att det är konstigt och det blir ju oftast sa som du säger att man betalar fast man inte är där, oftast lättare sa och om inte annat billigare.
Ulrika

2013-10-02 @ 07:55:18
URL: http://www.karropakreta.blogspot.com
Postat av: Katarina

Hej från Sverige!

Ja, engångssumma (uppläggningsavgift) betalas på gym i Sverige också. Jag har inte reflekterat över att det är konstigt att göra det där.

Svar: Men visst är det konstigt?! Okej att man gör det pa gym..eller nej, det tycker jag inte..:p Man betalar ju manadsvis ocksa, och betalar för det man använder och tiden man är där, varför maste man betala bara för att ha tillgang ocksa?! Här är det för mycket sant tycker jag..körskola, gym, skolor m.m
Ulrika

2015-02-05 @ 06:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0