Dulzaina

 
Vi sket i att aka till Ávila igar (läs i förrgar), det var för blasigt, regnigt och kallt.
Vi stannade hemme istället och gjorde nagot sa roligt som att städa ur skap..trist men nödvändigt ibland.
 
Hittade en CD skiva med gammla filmer pa D när han jobbade som dulzainero pa bröllop för typ 20 ar sen, mer till och med!
 
Det är vanligt att detta instrument spelas pa bröllopsbanketterna här i Spanien, iaf häromkring, vet inte hur det ser ut i resten av landet..
 
Det är brudparet som bestämmer om och när det ska spelas, oftast när paret kommer in, när köttet bärs in etc
 
D spelade pa massa bröllop när han var yngre, han spelade pa dulzainan och hans bror pa "trummorna".
 
Korterna är tagna pa datorskärmen pa filmen som är överspolad fran gammal hederlig filmkamera till DVD, sa kvaliteten är inte den bästa..hehe
 
Här spelar D och hans bror för gästerna pa ett bröllop, i typiska kläder saklart.
 
 
 
Här är D med en annan man pa ett annat bröllop när dom bär in köttet (oftast spädgris häromkring...)
 
 
Innan servitörerna serverar köttet visas det upp för brudparet
 
 
 
När jag lärde känna D sa var det just när han spelade detta instrument.
Under festligheterna i Guadarrama
 
Här satt han och spelade med min davarande chef när jag lärde känna honom..
Det här är ocksa taget med kameran pa ett kort i ram sa är kvaliteten inte den bästa här heller..
 
Karnaval natt ar senare
 
 
Han spelade väldigt mycket som ung och spelade fortfarande ganska mycket när vi flyttade hit till Segovia, bade pa bröllop och under festligheterna i byarna runtomkring.
 
Nu var det dock ett tag sen han spelade eftersom hans intresse för idrotten växte och musiken kom i kläm.
Men instrumentet ligger ordenligt förvarat här hemma och kanske blir han sugen snart igen.
 
Han fick dock en guitarr av mig för nagra ar sen som han spelar pa ibland.
Inte lika "jobbigt" ljud att lyssna pa inomhus..hehe..
 
Pappa hans har tagit upp det här med dulzainan nu igen när han blev pansionerad.
Var till och med in till Plaza Mayor i Madrid för nagra veckor sen och spelade :)
 
 
Svärfar har ocksa spelat detta instrument i ar och dar.
Han var den som grundade dulzaina skolan i Guadarrama.
 
Dulzaina är ett blasinstrument och typiskt spanskt men ser lite olika ut runt om i landet, beroende pa landskap.
 
Jag har noll musiköra/känsla och är typ ton döv men jag har förstatt att detta instrument kommer fran arabierna urspungligtvis, dom använde tydlingen detta för att valla djuren.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Intressant! Jag vet faktiskt inte ritkigt vad det är för instrument.
Var glad att han inte börjar spela munspel, det kan vara ett jobbigt ljud att lyssna till.
Hur träffades ni? Kan du inte skriva ett inlägg om det?

Svar: Det är samma musikfamilj som oboe sa jag antar att det är rätt likt, kan som sagt var ingenting om musik. Ah, jag hade nog föredragigt munspel än dulzainan inomhus hehe.
Hur vi träffades..hmm..ska försöka mig pa ett inlägg om det :)
Hur träffades NI? :)
Ulrika

2014-04-04 @ 15:33:39
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Casa Annika

Haha! Jag skrev faktiskt ett inlägg om det en gång, till femårsdagen:-) Här kommer länken: http://casaannika.blogspot.com.es/2012/01/hur-vi-traffades.html
Enligt J är dulzainan inget man spelar häromkring, han har inte hört det, och inte jag heller. Det är nog mer norröver.

Svar: Ska genast in och läsa!
Det är ganska stort här i CyL och Madrid. Vet att de har andra varianter av instrumentet i Asturias, Galicia och Valencia...Ni far komma upp och lyssna nagon gang ;) Typisk folkmusik. Upptaderade just inlägget med en närbild av instrumentet. J är musiklärare va, eller är det bara nagot jag fatt för mig?
Ulrika

2014-04-06 @ 12:45:25
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Casa Annika

Jo, han är musiklärare, men här lär man barnen mer flamenco. Han är expert på allt inom musik (enligt min mening) det är hans största intresse, men han var lite osäker på dulzainan och fick slå upp den i stora musiklexikonet:-) Kom ner och spela för oss!

Svar: Jag förstar att det blir mer flamenco där nere hehe.
Ja, kanske ska vi försöka ta oss ner nagongang i ar, med eller utan dulzaina :)
Ulrika

2014-04-07 @ 03:17:44
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0