Matanza del Cerdo

I söndags jobbade jag eftermiddag/kväll för ovanlighetens skull, det var även Ds födelsedag så vi bestämde oss för att hitta på något på förmiddagen.

Ett par kompisar i Madrid skulle till sin hemby, Gotarrendura, Ávila på matanza, så vi åkte dit.
Har aldrig vart med på någon sådan innan även om jag vet vad det är.
 
Vad gör man då? Man slaktar en gris (!).
 
Numera är det som en sorts festlighet som man gör runt omkring i byar så här års
(från December till Mars ungefär) för att visa hur det gick till förr i tiden kanske man kan säga,
en gammal tradition..
 
Jag hade skrivit en lång text där jag berättade om hur det gick till förr i tiden etc men det blev så groteskt i skriven form (till och med för mig!), så det får räcka med (en del groteska) bilder och bildtext.
 
För den känslige, och den som inte vill se, titta inte mer.
 
När vi kom fram höll dom på att elda grisen, bränna bort allt hår, vi fick vin (och brännvin) och små typiska kakor samtidigt som musikerna spelade. 
 
 
 
Här tar dom bort håret..
Sen var det dags för att ta ut magen, levern etc...
 
 
 
Upp på "tork"
 
 
Sen var det dags för styckningen
(Dom använde en gris som hängt där innan i några dagar, böt ut den nya mot en som gått igenom alla kontroller).
 
 
 
 
 
 
 
 
 D smakade Caldo Baldo (buljongen som blir kvar när man kokat blodkorv). 
Lite skeptisk var han allt..hehe..
 Men drack upp allt..smakade morcilla sa han..
Efter slakten var det provsmakning på olika delar av griskött (såklart!).
Chorizo, blodkorv, picadillo, torreznos, chicharrones, grillat kött etc.. 
Vi var dock tvugna att åka för jag skulle jobba, så vi fick inte prova nått.
Ärligt talat vet jag inte om jag klarat av att äta nått precis efter allt vi sett...
 
 
Men innan vi åkte hann vi med ett litet besök i det som sägs vara huset där Santa Teresa de Jesús föddes,
det tillhörde iaf hennes familj.
 
I byns födelsebok saknas 30 sidor runt datumet där Teresa föddes, alla hennes syskon föddes i byn och deras födelsebevis finns fortfarande kvar och hennes mamma dog i byn vilket gör att man tror att även Teresa föddes  där år 1515.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0