Det här med sjukskrivningen

 
Strax innan vi akte till Sverige fick jag reda pa att jag har rätt till 100% av min lön trots sjukskrivning.
 
Sa ingenting till mina chefer utan väntade pa att lönen skulle komma för att se om dom hade koll pa läget, men de hade de saklart inte.
 
Jag fick knappt 50% av min lön nu i Mars sa jag bad om att fa mina lönespecifikationer (jan, feb) mailade till mig (skrev fran Sverige).
Dom hade skirivt att jag var sjukskriven fran dag ett till dag 28 och det stämmer ju inte da jag blev "friskförklarad" den 17e och började jobba den 18e igen, sa 11 dagar skulle jag ha fatt full lön pa och inget avdrag.
Mina chefer papekade även att jag var skyldiga dom en dag i Januari da dom inte gjort avdrag pa det pa Februarilönen (sjukskrivningens första dag = 0€), att jag var tvungen att ge tillbaka pengar...
 
Jag papekade da för mina mina chefer att hela lönen var fel, och även att jag har rätt till 100% lön trots sjukskrivning enligt vart fack.
Nya regler sen November förra aret.
 
Självklart var det glada nyheter att jag ska fa fullt betalt men trots det har jag varit tvungen att braka med dom och visa upp nya reglerna för dom da dom varken trott mig eller deras kontaktperson, och jag väntar fortfarande pa restrerande lön...
 
Ända känner jag mig dum att jag inte kollade upp detta innan, da hade jag ju inte bett om att bli "friskförklarad" frivilligt utan väntat ut läkerns orden, vart hemma minst en vecka till.
Det hade ju inte gjort nagot skillnad.
Nu bad jag ju om att fa börja jobba för att fa lite betalt nu i Mars.
Men alltid lär man sig nagot och nu vet jag tills nästa gang iaf.
 
Enligt vart facks nya regler sa har man rätt till 100% lön om man har minst en bekräftelse (?!) av sjukskrivningen, och jag hade tva..
 

Hur mar da foten?
Jo, den är fortfarande svullen.
Inte som i början saklart men det syns.
Jag visade bada mina vrister för familjen i Sverige och fragade vilken som var den daliga och dom sag skillnaden direkt, sa att den onda foten var större..

Jag har ett konstant ont (litegrann, vant mig nu) och ibland bränner det till i den inre fotknölen.
Efter den här helgen med mycket jobb har jag haft mycket ont pa eftermiddagarna hemma.
D fragade om jag hade ont här om dagen och jag fragade varför han undrade och han sa att jag haltade mycket (märkte det inte själv..)
 
Ska till doktorn nu pa onsdag och se hur det star till med foten, mest för att se om det är normalt eller ej, det onda kan jag ta, första att det fortfarande gör ont, men ska den fortfarande vara svullen?
Pa torsdag har det gatt atta veckor sen olyckan..
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0