Sverige Del 3 - En dag i Stockholm

 
Pa tisdagen jobbade bade pappa och syster.
Lillebror var tillbaks ner till Kalmar sa D och jag var ensama.
Jag drog upp han hur sängen pa morgonen och till pendeln. 
Vi begav oss till Skansen och var där strax innan tio när dom öppnade.
 
Jag hade inte vart där sen jag var liten och kom knappt ihag vad som fanns men hade läst pa lite pa internet innan.
 
Han är ju väldigt nyfiken av sig, tycker om historia och djur sa varför inte se lite gammla svenska hus och nordiska djur pa en och samma plats, vädret var ju perfekt för en ute dag ocksa!
 
Sollidenscenen, där allsangen halls
Varg
Älgarna, lite trakigt att dom bara lag ner sa man inte riktigt kunde se hur langa dom är, sen hade ju horna ramlat av ocksa.. :/ 
En ren 
 
 
Inne i skogsarbetarkojan
 
 
 
D anpassade sig väldigt snabbt till dom svenska mattiderna denna gang och redan vid halv tolv höll han pa att dö av hunger sa vi käkade lunch inne pa skansen.
 
Som jag skrivit förr är det ingenting han inte äter eller är "rädd för", inget han inte vill testa.
Om vi reser i Spanien tycker vi om att smaka stadens typiska rätt, eller om vi är utomlands, landets "typiska" mat.
Sverige är inget undantag för D sa det blev saklart husmankost, stekt fläsk med raggmunk till honom och hederliga köttbullar till mig
 
 
Eftersom vi var där under lagsäsongen och mitt i veckan var det inte sa mycket som var öppet i stadskvarteren men Mekaniska verkstaden var vi in i.
 
Vi var även in i krukmakeriet och i bageriet där vi köpte goda kanelbullar som vi senare at pa en bänk inne pa omradet.
 
 
Älvrosgarden
 
Väla skola
 
 
Halv fyra hade vi bestämt träff med syster och familj utanför kulturhuset.
Vi tog en promenad hem till dom längs vattnet, och igenom stadshuset..
 
 
 
När vi kom hem till dom bestämde vi oss för att ta bussen över till Hornstull och äta tapas till middag!
Svagern tycker det var lite trakigt att ta med oss till en spansk restaurant i Sverige men D var jätte pa.
Han är sa nyfiken hur "hans mat" säljs i Sverige..
 
Dom hade aldrig varit pa den här restaurangen innan.
Syster blev besviken pa mat, musik (spelade Magnus Uggla, jätte spanskt!) och "känslan".
D och jag tyckte mest det var kul.
Maten var god men inte speciellt spansk.
Visst att den blir sverigeanpassad men jag tycker inte det var speciellt mycket spanskt över den här maten alls förutom att det är sma, sma rätter som säljs som tapas..
 
 
 
Vi följde med dom hem efter middagen för att ta en kaffe och säga hejda, dags att aka tillbaka till Sigtuna igen efter en lang men mysig dag i huvudstaden! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Jag är kseptisk till tapas i Sverige, tänker att de inte är särksilt spanska.
Vad kul ni verkar ha haft!
Jag har släktingar som gick i Väla skola, kommer från den trakten.

Svar: Nej, de är som sagt var inte särskilt spanska, men skoj att se hur spansk mat presenteras där hemma, inte undra pa att dom blir glatt överraskade när dom kommer ner hit sen! :)
Ah vad skoj! Eftersom skolan inte är allt för gammal sa har barnen till läraren som bodde och arbetat där pa 20-talen hjälpt till att sätta upp skolan pa Skansen och kunnat berätta massa skoj om skolan och huset i sig. Det fanns ett gammalt klasskort i entren, kanske är dina släktingar med pa det?! :)
Ulrika

2014-03-20 @ 12:46:31
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0