Allt är inte svart eller vitt

Oj da!
Upptäckte tack vare kommentaren av La Madrileña att jag nog skrev lite väl fort och inte läste igenom förra inlägget innan jag publicerade det.
 
Att berätta mina tankar med ord pa "papper" har aldrig varit min starka sida men jag ska försöka och jag ber om ursäkt redan nu för osammanhängade text!
 
Vad menar jag med alla dessa lata människor?
Först och främs drar jag inte alla över samma kant som det kanske skulle kunnas tro.
Självklart är alla människor olika och självklart finns det människor som har tva eller tre olika jobb för att fa det att ga runt, folk som jobbar dygnet runt.
Sen finns det dessa som jag kallade för lata, som säger nej till ett jobb för att det inte är "fint" nog, som helldre sitter hemma och far betalt av a-kassan (heter det sa?) än att jobba.
 
Men även här finns det olika delar saklart.
Det finns dom som tjänar mer än att sitta hemma än att ta ett skit jobb.
De finns de som säger nej till jobb som ligger langt borta för dom inte vinner pa det, det kostar mer i tid och bensin tex. 
De finns de som säger nej för ett jobb som städare tex eftersom dom kanske bara tjänar 600€ i manaden, medans att sitta hemma och inte jobba tjänar dom 400€ och för sa "lite" skillnad sitter dom helldre hemma i soffan.
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill fa sagt med detta..men ibland känns det som om folk är för lata och för fina.
De finns dom som klagar pa att alla utlänningar kommer och tar deras jobb, men halla!
Du blev ju erbjuden de jobben och var för fin för dom!! Det är oftast sakallade skitjobb som städare, diskare etc
 
Nu när jag ända är inne pa det här sa ska jag berätta litegrann om vad jag tycker om det här med att folk blir vräkta ur sina hus...självklart är det inte svart eller vitt här heller..självklart finns det folk som blir av med sina hus och lägenheter som jag tycker synd om och visst är det hemskt och orättvist i manga lägen!
 
Men, samtidigt sa finns det sa mycket folk som jag faktiskt tycker att dom far skylla sig själva pa natt sätt..
Folk som köpte hus och lägenheter som dom egentligen inte hade rad med, folk tog sig vatten över huvudet. 
Ingen kunde tro att Spanien skulle se ut sa här som de gör i dagsläget när ekonomin var pa topp för nagra ar sen och pengarna flödade (inom byggbranchen bland annat).
Självklart hade jag velat köpa en fristande villa med stor tomt och privat pool men jag visste att jag inte skulle kunna betala det..sa jag "nöjde" mig med mitt radhus som jag vet att jag kan betala varje manad.
Jag, som alla andra, skrev pa ett kontrakt med banken..om jag inte betalar varje manad sa vet jag vad som händer..dom tar mitt hus!
När vi köpte sa var det till min fördel att dom övervärderade huset med flera tusen euros och jag var glad för det, jag kan inte vara arg och skylla pa värderingsmannen i dagsläget. Det är bara att bita ihop!
 
Visst, banken gav lan till allt och alla till höger och vänster, kollade inte upp varje enskild ekonomi speciellt mycket. Men jag kan inte skylla pa banken i dagsläget att dom gav mig lan fast dom visste att jag inte kunde betala tillbaka det, jag bad om lanet, jag skrev pa villkoren och jag visste mer än banken vilken ekonomi jag hade/har, jag visste vad som skulle hända om jag inte följde villkoren i kontraktet!
Och dom som inte fick lan av banken blev förbannade och sa att banken var skit och att dom vägrade ge dom lan, jag tror dom är glada i dagsläget att dom inte fick na lan!
 
Det finns tex en familj här i byn som hyr ett hus, det är deras tredje hus i byn som dom bor i, de andra tva blev de vräkta ur. De jobbar inte och betalar inte hyran saklart.
Men det värsta är att dom vet om sin situation och fast dom inte kan betala hyran sa anlitar dom internet etc utan att betala. Hon är gravid med sitt trejde barn, alla yngre än fem ar, dom har 4 hundar...halla, hur tänker dom?! Stackars barn tycker jag! För dom försöker inte ens leta jobb, dom försöker inte ändra sin situation.
Dom vet att dom alltid kommer ha nagonstans att bo, gratis, dom skiter i om det maste flytta fem ganger per ar.
Dom är en av dessa lata männsikor som jag pratade om.
 
Det hela är en ond cirkel och ärligt talat har jag svart att se ljuset i den mörka tunnelen just nu.
Nu har vi pa vart jobb blivit "drabbade" med.
Vi far var lön i tva omgangar, den första runt den 10e och den andra runt den 20e när vi egentligen borde fa hela lönen runt den 1a-5e varje manad..vi jobbar mer timmar för samma lön, gör mer arbetsuppgifter och det gäller att ha munnen stängd, gillar du inte läget sa vet du vart dörren finns.
 
Det är massa affärer och barer som stängt i Segovia sen i sommras..dom har dagarna som vi varit i Guadarrama har byn sett övergiven ut, inte en människa pa gatorna eller barerna som jämt var fyllda med männsikor.
Men det kanske inte är sa konstigt eftersom folk knappt har pengar till mat, hur ska dom slösa pa barer och affärer?
 
Folk köper inte nya kläder, dom lagar dom gammla, människorna som jobbar i klädbutikerna blir av med jobb da affärerna stänger eftersom dom inte säljer..dom som jobbade i klädbutikerna har inte längre nagon lön som dom kan ga ut och göra av med pa barer etc..ja, som sagt..en ond cirkel.
 
Det värsta är att de som är rika är mer rika i dagsläget och de som var fattiga är luspanka numera, de som var "vanliga Svenssons" är numera fattiga. Klyftan blir allt större och störra. Folk stjäl mer, för nödvändighetens skull, folk bryter sig in i tomma hus och bosätter sig där för dom "maste". 
 
Och politikerna vad gör dom? 
Höjer skatten, sänker löner, gar pa dyra tillställningar, oficiella resor, hotellnätter, höjer sina egna löner..listan kan göras lang..
Nu ska manga av sjukhusen i Madrid bli privata...nu maste du betala om du blir akut sjuk!
 
Bjuder pa en bild av de Spanska riksdagsledamöterna som spelar "Alfapet" medans de röstar om sjukhusens förvantlig ska bli privat eller ej.
Sa här hart jobbar dom
 
 
 

Kommentarer
Postat av: La Madrileña

Kul att du skrev detta inlägg! Jag blev nyfiken när du skrev lata för jag visste inte vilka du syftade pa. Men jag haller med dig och ditt inlägg här till 100%! Du glömde dock nämna alla dessa "ungdomar" (upp till 30-aringar) som aldrig har haft ett extrajobb för de bor hos mami och papi och pluggar... De har aldrig ens kunnat tänka sig att jobba lite extra för de MASTE ju plugga samt att inget extrajobb var fint nog (känner ganska manga i den situationen). Nu kommer de troligtvis aldrig hitta ens ett heltidsyrke och de bor fortfarande hos mami y papi och är nöjda med det för de far ju "la paga" varje vecka (dvs. veckopeng). Situationen i Spanien duger nu ännu bättre som ursäkt till varför de inte ens letar efter ett jobb...

Gott Nytt ar pa dig!!! :-)

Svar: Jag är lite sent ute, men tack och gott nytt ar pa dig med! :)
Självklart har du rätt i det du skriver om dessa "ungdomar" med!
Ulrika

2012-12-30 @ 11:21:05
URL: http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0