Hur vi bor

Annika skrev ett inlägg om hur det är att bo i stan för nagra dagar sen.
Hon fragade sina läsare hur dom/vi bor etc
(eftersom jag lag däckad med dunderförkylningen sa orkade jag inte kommentera, fast jag läser!)
Sa, jag tänkte skriva lite om hur VI bor..kanske är det interessant för nagon ;)
 
Vi bor i en pytte liten by.
Byn hade ca 150 invanare när vi flyttade hit (Mars 2007)
Det fanns (finns) en bar och en kyrka
Jag tyckte det var lite jobbigt att bo här, sa lugn, sa tomt..
 
Byn har nu 1020 (ar 2010) invanare
Vi har en busslinje som gar till Segovia fem ganger om dagen mandag-torsdag och tva ganger om dagen pa lördagarna.
Vi har tva barer
Ett nytt kulturhus med bibliotek och "internet café" (gratis)
Vi har en läkarmottagning (öppen varannan dag pa förmiddagarna bara, men ända..)
Vi har en liten matbutik
Lekparker och ett "klubbhus" man far lana till fester etc
 
Jag trivs numera i byn, jag kan sova med fönstrerna öppna, det finns inte ett ljud utanför som stör.
Det finns massvis med ängar, gang och cykelvägar, 
En massa träd och en a som rinner genom byn
 
Det blir jobbigt när familj och vänner fran Sverige kommer och hälsar pa eftersom byn är sa liten och inte har natt utbud, man maste ta sig in till Segovia och maste jämt vara beroende av bilen.
 
Vi har för tillfället bara en bil och det kan orsaka vissa problem..det är väl egentligen vart största problem med att bo här..vi är sa beroende av den och av varandra...vi blir sa bundna av varandra och kan inte vara sa spontanska pa varsitt hall..det maste jämt planeras..kan du skjutsa mig dit? Ska du ta bilen? Kan jag ta bilen? Etc
 
Byn ligger ca 11km fran Segovia som är staden, den är inte speciellt stor den heller men jag gillar den.
Segovia har 54.844 (ar 2012) invanare.
Staden är väldigt fin och mysig och jag gillar den som sagt var mycket!
MEN det fattas manga stora affärer/varuhus och det är ofta vi far ta bilen till Valladolid eller utkanten av Madrid.
Det är ju inte sa att jag inte klarar mig utan dessa men det skulle vara skönt att ha dom liiiiite närmre.
 
Innan vi flyttade hit bodde vi i Guadarrama (strax norr om Madrid), det är en stor by och dit skulle jag kunna tänka mig flytta igen.
Dom har 15.155 invanare (ar 2010) men kan bli upp emot 60.000 pa sommaren.
Där finns affärer, barer och restaurantes..allt finns till hands.
Naturen och bergen ligger nära.
Det gar lätt och smidigt att ta sig till den större byn Collado Villalba 
(där jag bodde första aren i Spanien) eller till huvudstaden Madrid med buss.
 
Ds familj bor i Guadarrama och vi kollade pa boende där först..vi bodde ju själva där i en varsin hyrd lägenhet.
Vi ville köpa (pga olika anledningar) och började kolla runt men i Guadarrama är det svindyrt.
Vi var tvungen att söka oss utanför byn..söder (Toledo) eller norr (Segovia) var fragan, det vart norr..
Vi har numera ett "radhus" med framsida och liten trädgard pa baksidan, vi har tva vaningar, fyra sovrum, tva badrum och en toalett, kök och vardagsrum saklart..allt detta för samma pris som vi skulle fatt en nybyggd tva i Guadarrama..
 

 
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Så fint ni verkar bo! Och nära till naturen!
Vi tittade på radhus att hyra i ett par byar några mil från Sevilla, och de är billigare än en liten lägenhet i stan. Problemet med de där husen var dels att de inte ligger i stan (där vi behöver bo nu) och dels att de var så hiskeligt stora att det skulle ta år för oss att fylla rummen med möbler!

Svar: Vi har visserligen fyra sovrum men dom är mycket sma. Jag trodde ocksa att det skulle ta tid för oss att fylla rummen, men det visade sig att ju mer rum du har, ju mer skit fyller du dom med! ;) Vi har ett gästrum, vart sovrum, ett "kontor" och ett rum som är fyllt med "skräp" (lador, kläder, möbler etc..)..
Ulrika

2013-06-02 @ 12:45:09
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: Casa Annika

Hahaha! Det är bättre än när man bara har två sovrum, och har fyllt det ena med skräp, som vi :D

2013-06-02 @ 18:57:52
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: La Madrileña

Hola,

Roligt inlägg och intressant att fa läsa om hur ni bor! Jag läste Annikas inlägg pa hennes blogg ocksa. Jag skall försöka ta mig samman och göra ett liknande inlägg. Det är alltid kul att läsa om hur andra bor. Det kan även vara kul för alla som bor i Sverige och läser vara bloggar och är nyfikna pa livet i Spanien. :-)

Saludos desde Madrid,
Marina

Svar: Passa pa nu när du maste sitta still! ;) Ser fram emot läsningen!
Ulrika

2013-06-03 @ 10:37:40
URL: http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0