Cochinillo

Cochinillo är Segovias stolthet i matvägs och äts ofta som varmrätt pa bröllop (det eller lammstek).
Cochinillo är en liten spädgris (max tva manader gammal och som bara ammats, inte fatt fast föda.
Den ska väga runt 4kg, max 6kg!)
 
Vi hade ett bröllop pa hotellet idag och huvudena äter man inte (pa bröllop), dom kastar man.
Spädgris huvud är en av Ds (alla) favoriträtter, sa istället för att kasta dom pa hotellet tog jag med mig nagra stycken hem som han ska äta till middag idag.
 
Jag inser att det later och ser hemskt ut, det jag skriver om, men själva grisen är jätte god och att äta huvuden (hjärna, öron, kinder osv..) är inte speciellt konstigt i detta land...
 

Kommentarer
Postat av: La Madrileña

Ha, ha...ja det ser inte speciellt lockande ut faktiskt. Jag gillar dock resten av kroppen pa spädgrisen. Nästa helg skall jag äta spädgris och lamm i Segovia! Vi far besök fran Sverige och tar med dem till Segovia :-)

Svar: Berätta vad dom tyckte sen! Mamma har smakat lamm men inte vagat pa sig spädgrisen ännu, kanske nästa gang :)
Hoppas dom tycker om Segovia och att ni far en trevlig dag här!
Ulrika

Postat av: Casa Annika

Jag har själv inte ätit grishuvud, men tycker att det är en av många bra saker med Spanien, att man äter av hela djuret som man ändå har dödat.

Svar: Ja, speciellt grisen, där äter man verkligen ALLT, eller inte jag iof :)
Ulrika

2012-09-09 @ 13:20:30
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0