Jul Dagen

Ja, idag ar det dagen efter och jag hoppas att ni alla haft en underbar dag och kvall.

Vi var som sagt var hemma hos Danis familj och kakade middag, 20st var vi totalt med alla mostrar,morbroder, kusiner och kusinbarn..
Har ater de ju inte svenskt julbord (saklart) sa vi avnjot en middag med en massa ostar, pate, skinka, lomo, chorizo, rakor, krabbor, havskraftor m.m och sen var det oxfile och lammkottletter till varmratt, till efteratt at vi glass och en massa godis med champagne saklart, det fattas aldrig har runt julen..:)

Borjar sakna kotbullarna och prinskorvarna lite sa jag sa det till Dani att nasta ar skulle jag vilja komma hem over julen, borjar bli dax nu, och han var inte sen pa att haka pa tanken...bara han far kryddost och glogg..haha..
Sa jag hoppas att jag kan losa med jobb och sa..men som sagt, det ar ett helt ar kvar men jag skulle vilja iaf..

Nu sitter jag pa jobbet igen, fick komma in lite senare idag och borjade 10:30 istallet for klockan 08:00 sa det var skont och snallt av mina chefer.

Slutar nu klockan 16:00 och da ska vi till Guadarrama igen och kaka lunch med alla.

Sa har firar man jul har:
Julafton: Man ater middag tillsammans med alla, hela familjen. Pa formiddagen ar man med vanner och gar pa barrunda typ...tar en ol, halsar pa vannerna, till en annan bar och halsar pa fler folk..etc etc

Juldagen: ALLT ar stang, det ar enda dagen pa aret som man inte kan kopa dagens tidning eller dagens brod, for tryckeriet har stangt och bagaren likasa. Man ater lunch tillsammans med familjen och bara tar det lungt.

"Dia de Reyes" (De Tre Visemannens Dag): Ar den 6e Januari, och jag tror att det ar var trettondagsafton?! Da kommer de tre visemannen och ger paketen till barnen. Runt sex tiden pa eftermiddagen ar det en parad med massa utkladda manniskor och vagnar med saker pa, dom kastar godis till barnen och egentligen ska de val vara de tre visemannen som kommer..men iaf, nar paraden gatt klart (natt varv runt byn) sa kommer de tre visemannen till stora torget dar de satter sig och tar emot barnen som far sitta i kna och be om klappar, de far oxa en klapp av mannen, brukar vara nan malarbok eller liknande...paraden och visemannen pa torget ar den 5e Januari, dagen innan..men den 6e far barnen sina presenter och sa ater man en typsik "Roscon", det ar ett bakverk..typ en sockerkaka...i den ligger det en sak gomd och man brukar saga att den som far leksaken far betala "Rosconen"...typ som var mandel i groten..:)

Ja sa nu vet ni lite mer om den spanska julen..:) Jag brukar saga till spanjorerna att vi firar allt detta pa julafton..lunchen, middagen och klapparna..har har de allt uppdelat pa tre dagar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0