Skandinaviska julbasaren i Madrid

Igar at vi lunch hemma hos svärföräldrarna i Guadarrama och sen tillbringade vi eftermiddagen pa
Hotel Meliá Castilla i Madrid där det var skandinavisk julbasar.
 
Julbasaren anordnas varje ar men detta var första gangen vi besökte den.
Kanske hade jag för höga förväntningar men lite besviken vart jag allt.
Visst var det kul att ha vart där och se vad som erbjuds och sa, men jag hade nog förväntat mig natt annorlunda...
 
Jag tror nog att dom som har barn uppskattar det mycket mer och kanske aker jag tillbaka nagongang i framtiden med barn..vem vet..
Det fanns en hel barnavdelning med fiskdamm, ansiktsmalning, lekar etc...till och med tomten var där! 
 
Andra avdelningen var tillägnad mat och lotteri.
Varje land hade sitt bord med mat som saldes..det fanns att äta där och köpa med sig hem.
Och det är väl här min besvikelse kommer in.
Pa svenska "äta här" bordet fanns det tre sortes "mackor": kötbullar, anjovis och räkor..det hade tydligen funnits silltarta innan som tagit slut när vi kom...dricka fanns det snaps.
Jag saknade kanske lite mer typisk julmat..janssons och sa..jag vet inte..men det kändes sa "fattigt". 
Jag saknade julmust och julöl.
 
Pa svenska "handla bordet" saknade jag ocksa mer typiska julsaker..det var ju ända en julbasar!
Julmust, öl, ost, bröd. Lussekatter, glögg etc
Det fanns pepparkakor, men dom var slut när vi kom.
Dock fanns det bregott, sapa (till disk), buljong, knäckebröd, mandelmassa, fiskbullar, möbelpolish..etc..sant som inte kändes speciellt akut, speciellt svenskt eller julaktigt.
 
Inträdet kostade 5€/st vilket jag tycker är helt ok eftersom alla pengar gar sedan till välgörenhet.
Men kanske hade jag helldre betalt mer och fatt nan mat/dricka pa köpet. 
Nu fick man betala för allt man at och drack..vilket jag ocksa förstar saklart eftersom det som sagt var gar till välgörenhet. 
Men kanske skulle man göra mer "reklam" om man fick en smakbit eller smakdryck? Jag vet inte..
 
Vi köpte ett mugg glögg för 1€/st och da ingick en pepparkaka! 
Vi smakade inte nagot pa matbordet (sag inte alls för smakrikt ut)
Inte heller köpte vi med oss nagot hem, jag som hade hoppats pa glögg..atminstone en san där pase glöggmix som mamma brukar skicka..men icke.
Jo, förresten, vi köpte med oss en pase djungelvral!
 
Vi stannade kvar och sag pa luciataget som utfördes av barnen pa svenska skolan i Madrid.
Det var nog det bästa pa hela basaren tycker bade jag och D.
 
 
Okej, nu kommer ett litet bildregn och ursäkta bildkvaliteten....
 
Söndagslunch hos svärföräldrarna
D med flaggorna
D med glögg
Dom fjuttiga "mackorna"
"Affären"
 
Efter basaren akte vi tillbaka till Guaddarama där vi kollade pa fotbollsmatchen Atlético de Madrid - Sevilla.
Sevilla som förövrigt bodde pa hotellet där basaren var, vi krockade med spelarna pa vägen in.
Dom var pa väg ut, iväg till arenan och vi pa väg in.
Pa vägen hem stannade vi till pa Burger King, vi köpte med oss mat hem och at i soffan framför Aida.
 
Update: Sag pa korten att det fanns pepparkakor när vi kom!
Dom tog nog slut efter vi kom men innan vi ville köpa ;)
Kanske fanns det mer julsaker som ocksa tog slut innan vi kom?
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Förstår att du blev besviken. Så snopet! Och konstigt att de sålde såpa och sådant som man kan köpa här. Men ändå, det fanns ju Twist-påsar (ser jag på bilden), sirap, mandelmassa och OSTBÅGAR! Världens möjligheter att shoppa till julgdisbaket! Jag försökte göra mandelmassa sälv eftersom det inte finns att köpa här (eller har du sett någon spansk variant du kan tipsa om?) men det slutade bara med att jag förstörde mixern som började ryka.

Du, vill du/ni inte komma hit och julbaka och fira lite svenskjul? Har du några dagar lediga innan jul?

Svar: Ah, det skulle vara jätte skoj! Bara det att min lediga helg är inte förens 21-23 December och da är ni pa väg till Sverige va? Jag är självklart ledig innan dess men i veckodagarna da, och jag far inte reda pa vilka dagar det är förens helgen innan den nya veckan börjar.
Det där med mandelmassa har jag inte kollat upp men det ska jag göra, visst maste det finnas mandelmassa eller natt liknande tycker jag
Ulrika

2012-11-26 @ 21:22:53
URL: http://casaannika.blogspot.com
Postat av: K-L

Glögg kan du köpa på Ikea, pepparkakor också. Du får ta en sväng hit med andra ord : )

Svar: Jag maste nog det och snart eftersom D har utlovad glögg och pepparkakor till en lunch vi ska pa den 6e :)
Ulrika

Postat av: Casa Annika

Ja, den 21 (!) åker vi till Sverige(!!!)
Kanske vi kan få till något besök i vår? Skulle va skoj!

Svar: Ah, det skulle vara jätte skoj! Jag har fortfarande massvis med semester kvar att ta ut!
Ulrika

2012-12-07 @ 01:11:56
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0