Turrón

Turrón är ett spanskt julgodis
Finns hart och mjukt.
 
Jag har fortfarande inte riktigt fattat vad turrón är egentligen eller hur jag ska förklara det pa svenska..
Direkt översatt betyder det nougat, men det är ju inte nougat i alla därav min förrvirring och svarighet att förklara vad det egentligen är!
 
Det finns massa smaker och en del är godare än andra saklart, jag gillar bäst de som innehaller riktig nougat eller chocklad.
 
Enligt mig är det mer eller mindre en chockladkaka fast en del inte innehaller chocklad...
 
Vi fick smaka en massa goda smaker hemma hos svärmor för nagra dagar sen.
Piña Colada, chocklad med tomat och salt, nougat chocklad med rosmarin etc etc, jätte goda!
 
Kanske kan nagon av er snälla spanienbor hjälpa mig att förklara pa svenska vad detta egentligen är sa jag kan berätta för familj och vänner..för jag hittar verkligen inte orden!
:)
 
 
Bilderna är googlade.
 

Kommentarer
Postat av: Casa Annika

Är det inte så att den "äkta" turronen är mandelturrón? Med mandlar inbakade i en hård, söt massa. Eller mixat, så att det blir mjukt. Tror att detta kallas fransk nougat också.
De andra tror ajg mest är moderna uppstickare :)
Ursäkta dålig förklaring, den var nog inte till någon hjälp alls...

Svar: Jo, sa kanske det är, dom tycker jag om (en del) men jag tycker bäst om dom moderna uppstickarna :)
Hehe, men det jag undrar..varför heter dom moderna uppstickarna turrón dom med? Varför inte vanlig kaka eller godis lixom..vi har ju olika namn för allt julgodis i sverige som knäck tex..

God Jul pa dig Annika, hoppas ni far en trevlig kväll!
Ulrika

2013-12-23 @ 23:35:02
URL: http://casaannika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0